Teams for roboter (og mennesker)

Da Covid pandemien satte inn for fullt våren 2020 stoppet store deler av samfunnet opp. Det ble innført reise-begrensninger og det var nærmest umulig å få inn personnel fra utlandet. De fleste oljeselskapene begrenset også hvem som fikk reise offshore, noe som påvirket måten vi kunne gjennomføre nødvendig inspeksjon av oljeplattformene.

Løsningen vi valgte, baserte seg på fjernstyring av undervanns-droner via nettet, ved hjelp av IoT (Internet of Things) teknologi. Vi hadde allerede fjernstyrt enkelt-droner via internet i et tiår, men utvidet løsningen for å støtte flere samtidige droner. Samtidig definerte vi grensesnitt for eksterne sensorer og tredjeparts-droner, slik at alle kunne samarbeide over nettet.

Hver drone ble utvidet med ekstra koplinger for ekstrautstyr (tooling) med strømforsyning og ethernet, samt koplinger for seriell-grensesnitt. Dermed kunne vi enkelt operere tredjeparts-utstyr som fikk tilgang til dronens ethernet-switch eller seriell-grensesnitt. På en måte, kan vi si at dronene fungerer som en bevegelig sensorplattform med nettverks-grensesnitt.

På land satte vi opp kontrollrom med VPN (Virtuelt Privat Nettverk) forbindelser mellom oljeplattformen og kontrollrommene. Ett kontrollrom ble opprettet i Stavanger for våre droner og ett i Storbritannia, hvor en underleverandør skulle operere sine beltedrevne droner fra. De sendte sine beltedroner til Stavanger for at vi skulle integrere kommunikasjon, strømforsyning og grensesnitt med våre droner. Deretter ble alle dronene sendt ut til oljeplattformen med et par ansatte som skulle besørge sjøsetting og vedlikehold. Resten av personellet kunne sitte på land og operere dronene fra henholdsvis Stavanger og Storbritannia. Det var 15 personer på land og 4 personer på riggen, fordelt på to skift, siden vi kjørte 24×7 drift over flere måneder.

Drone-piloter, inspektører og kunderepresentanter kunne sitte på land i kontrollrom eller på hjemmekontor og samarbeide over Teams. Video, sensordata og annen kommunikasjon ble delt med teamet og oppdraget ble gjennomført på normert tid i henhold til opprinnelig plan.

Slike innovative løsninger er ikke så krevende å få til rent teknologisk, men utfordringen ligger gjerne i det å utfordre eksisterende løsninger, som kundene er fortrolig med og har brukt over lang tid. Da spiller det ingen rolle at vår løsning er 90% billigere enn å sende ut en båt, eller at det spares tonnevis med CO2. Kunden må nemlig ta en risiko ved å velge noe nytt, og det sitter langt inne i oljebransjen.

Trolig var det pandemien som måtte til for at de skulle ta sjansen, men så vil tiden vise om det er nok til å endre fremtidige operasjoner, eller om vi faller tilbake til gamle vaner når hverdagen igjen blir normal?