Disruptive technologi alene, er ikke nok

Disruptive teknologi gjør seg gjeldende i mange bransjer og endrer måten vi forholder oss til teknologi. Ofte tar vi dette for gitt, men det ligger mye arbeid bak slike endringer. Med Disruptiv teknologi, mener jeg teknologi som endrer måten vi utfører en oppgave på og som gjør etablerte metoder utdaterte. Av nyere eksempler kan vi nevne hvordan Apple iPhone forandret hele mobiltelefon-bransjen og hvordan vi forholder oss til digital informasjon. Nå tar vi det for gitt at en mobiltelefon skal ha stor berøringsskjerm, raskt nettverk og kraft nok til å strømme høyoppløsnings-video. Dette har påvirket måten vi utformer programvare på og tradisjonelle mobiltelefon-merker som Nokia og Motorola måtte kopiere iPhone konseptet for å henge med.

Et annet eksempel er hvordan Tesla har utfordret hele bilindustrien, med sine effektive elektriske biler og tilhørende lade-infrastruktur. I starten var det et produkt for entusiaster, men etter hvert som prisene ble lavere og kostnaden ved bilholdet ble lavere enn biler med forbrenningsmotor, så tok det helt av.

Mye arbeid legges ned i innovasjon og produktutvikling for å skape slike markedsendringer, men like viktig er innsatsen og tålmodigheten som kreves for å dominere markedet og utkonkurrere eksisterende løsninger. Det er ofte i denne fasen de små og innovative bedriftene sliter, for til sist å gi opp. Da kommer ofte større selskaper inn og tar markedet, med sine finansielle muskler og markedsføringsapparat.

En siste faktor som ofte blir undervurdert er timing. Det kan være at den innovative nyskapningen er avhengig av underliggende teknologi for å fungere, eller at ytelsen til denne teknologien ikke er god nok til å gi en god brukeropplevelse. Da hjelper det lite at nyskapningen er aldri så smart, hvis brukeropplevelsen lider av trege løsninger eller manglende infrastruktur.